بازاریابی موبایلی یا Mobile Marketing

خانه    بلاگ      بازاریابی موبایلی یا Mobile Marketing

بازاریابی موبایلی یا mobile marketing یکی از انواع بازاریابی های موجود و ابزار کسب و کار های مدرن در دنیا می باشد، که البته زیر مجموعه بازاریابی دیجیتال است. در حال حاضر موبایل هفتمین رسانه انبوه جهان می باشد، که تکنولوژی را در اختیار انسان قرار داده است.

نرخ متغیر تورم باعث شده است که تبلیغات سنتی مثل تیلیغات بیلبوردی، روزنامه و مجلات و تبلیغات تلویزیونی هزینه بالایی داشته باشد و با گذشت زمان روز به روز تمایل به استفاده از بازاریابی موبایلی و موبایل ماکتینگ بیشتر شده است. اگر علاقه مند به بازاریابی موبایلی، مزایا و ویژگی های آن هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

موبایل مارکتینگ چیست؟

اصطلاح بازاریابی موبایلی یا mobile marketing ابتدا معادل بازاریابی پیامکی یا SMS marketing بود، اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، دسترسی تلفن های همراه با اینترنت و هوشمند شدن گوشی ها بازاریابی موبایلی گسترده تر شد. بطوری که در حال حاضر گاهی دیگز موبایل مارکتینگ زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ به حساب نمی آید و به عنوان یک شاخه مستقل شناخته می شود.

استراتژی های مربوط به بازاریابی موبایلی یا mobile marketing را می توان از طریق وب سایت، ایمیل و رسانه های اجتماعی طراحی کرد.
به طور کلی تلفن های همراه هوشمند باعث شده است تا تعادل بین مشتری ها و کسب وکار ها بیشتر شود.

تاریچه بازاریابی موبایلی یا mobile marketing

تاریخچه بازاریابی موبایلی به هزاره جدید در آسیا و اروپا بر می گردد. در سال ۲۰۰۰ صاحب کسب و کار هایی که از مشتریان خود شماره داشتند شروع به ارتباط گرفتن با آنها از راه تبلیغات کوتاه شدند. در سال ۲۰۰۲ این کانال به جدید ترین کانال های جمعی تبدیل شد، و برند هایی مثل نایک و پونتیاک در سال ۲۰۰۵ کمپین های تبلیغاتی راه اندازی کردند.

در سال های بعدی با هوشمند شدن تلفن های همراه تبلیغات پیچیده تر شدند و این دقیقا آغاز موبایل ماکتینگ بود. در نهایت در سال ۲۰۱۰ استفاده از QR آغاز شد و اپل بستر تبلیغات خود را ای اد نامید. در سال ۲۰۱۲ تبلیغات موبایلی فیس بوک شروع شد و در نتیجه این تحولات در نیمه اول ۲۰۱۳ در آمو موبایل مارکتینگ۳ میلیارد دلار و ارزش کلی این صنعت ۱۹.۳ میلیارد شد.

مزایای موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی

در حال حاضر بازاریابی موبایلی یا mobile marketing در مقایسه با سایر مدل های تبلیغات دارای مزایایی است که برخی از آنها را در زیر آورده ایم:

• پیامک، دارای CTR یا نرخ ترافیک بالایی است.

• از آنجایی که افراد برای برقراری ارتباط، دستگاه های تلفن همراه خود را خصوصی تر از ارسال ایمیل می‌دانند، تلفن‌های خود را بیشتر بررسی می‌کنند و هرگز پیام‌ها را نادیده نمی‌گیرند.

• پیام کوتاه آسان و نسبتا ارزان است.

• گر روش‌های سنتی تبلیغات مانند تبلیغات تلویزیونی یا چاپ آگهی‌ها را در نظر بگیریم، پیامک به وضوح ارزان تر است.

• قالب‌های تبلیغاتی مانند PPC یا کمپین های بازاریابی از طریق ایمیل، ارسال پیام کوتاه بسیار آسان است و نیازی به مهارت فنی ندارد.

• کاربران فقط شماره تلفن را با شرکت‌های مورد علاقه خود به اشتراک می گذارند، بنابراین آنها از قبل منتظر تبلیغات هستند.

• شما به محض شروع انواع موبایل مارکتینگ می‌توانید شاهد بازخوردهای آن در کسب‌وکارتان باشید بنابراین نتیجه گیری دراین روش سریع تر است.

• از طریق بازاریابی موبایل می‌توانید مکان و زمانی را که می‌خواهید تولید محتوا انجام شده برای بازاریابی شما به مخاطبان رسیدگی شود را انتخاب کنید

• با استفاده از بازاریابی موبایل، شرکت ها می‌توانند مخاطبان خود را براساس شرایط خاص تعیین کنند و با استفاده از نرم افزارهای مدیریت شده، از مدیریت و ارسال پیام های بازاریابی به صورت گروهی نیز برخوردار هستند.

• امکان ایجاد کمپین بازاریابی پیشرفته، با استفاده از تکنولوژی های به روز که بازتاب مناسب در هر نوع موبایل دارای سیستم عامل مخصوص را ایجاد می کند.


روش های رایج موبایل مارکتینگ

در این قسمت ما تعدادی از روش های رایج موبایل مارکتینگ را برای شما نام برده ایم، اما توجه کنید انتخاب هر یک از این روش ها استراتژی ها نیازمند شناخت مخاطبان هدف کسب و کار شما و بودجه شما می باشد.

• بازاریابی موبایلی مبتنی بر پیامک

این نوع بازاریابی یکی از محبوب ترین تکنیک های بازاریابی دیجیتال در این زمینه است که از اوایل سال ۲۰۰۰ به عنوان یک تکنیک بازاریابی رواج پیدا کرد. در این روش پیام های متنی خودکار و یا پیام های متنی شخصی به مشتریان ثبت شده یا کاربران مجاز ارسال می شود.

• بازاریابی موبایلی مبتنی بر تبلیغات درون برنامه ای

برخی از برنامه ها با دریافت مبلغلی از شما؛ تبلیغات شما شامل تصویر و یا متن را برای کاربران خود به نمایش می گذارند.

• بازاریابی موبایلی مبتنی بر مکان

در این نوع بازاریابی موقعیت مکانی تلفن همراه شناسایی می شود، تا فرد را از ارائه یک کسب و کار در نزدیکی موقعیت مکانی او مطلع کند.

• بازاریابی موبایلی مبتنی بر تبلیغات درون بازی

تبلیغاتی مانند تبلیغات ویدیویی صفحه‌های Loading از نمونه های این تبلیغات هستند.

نکات مهم و مفید در موبایل ماکتینگ

تبلیغات موبایلی و یا موبایل مارکتینگ باید دارای ویژگی هایی همچون: واضح و مختصر بودن، بهینه سازی برای کاربران محلی، آزمودن استراتژی های مختلف، سنجش نتایج و آنالیز بازار می باشد. با رعایت هر یک از این موارد می توانید نتایج بهتر و دقیق تری از تبلیغات خود بدست آورید. در اینجا تعدادی از پیشنهادات افراد مشهور و موفق در کسب و کار را در این زمینه مرور خواهیم کرد:

۱. در حالی که این برای همه پیام‌های بازاریابی صدق می‌کند، اما در بازاریابی موبایلی بسیار مهم است – مرتبط و مفید باشد. اطمینان حاصل کنید که پیام شما دقیقاً به هدف شما رسیده است. مردم قبلاً عادت کرده‌اند که بازاریابی موبایلی بسیار شخصی‌سازی‌شده باشد، بنابراین اگر حتی اندکی از این هدف غافل شوید، هر فرصتی را که ممکن است داشته باشید از دست خواهید داد. ( Jonathan Sasse, Metova)

۲. یک ویدیوی کوتاه یا اسلایدهایی از تصاویر معمولاً بهتر از بسیاری از عکس‌های ثابت جلب توجه می‌کند. نکته دیگر، تصاویر و ویدئوهایی کوتاه برای جلب توجه است. این تصاویر و ویدیوها می‌توانند آماده باشند، اما حواستان باشد در کپی زیاده‌روی نکنید. (Danica Twomey, ienjoy Home)

۳. از هدف‌گذاری هایپرمحلی استفاده کنید. ژئوفنسینگ یکی از بهترین راه‌ها برای به دست آوردن فعالیت‌های محلی است. برنامه‌های ژئوفنسینگ به این صورت هستند که وقتی کاربر وارد محدوده خاصی می‌شود، برایشان پیام می‌فرستد. این پیام می‌تواند به کاربر کد تخفیف یا پیشنهاد با زمان محدود بدهد و کاربر را از رقبای شما دور کند. (Amine Rahal, Regal Assets)

۴. یکی دیگر از روندهای قابل توجه در دنیای بازاریابی تلفن همراه، کدهای QR هستند. کدهای QR به طور خاص برای کار با دوربین گوشی شما طراحی شده‌اند. آن‌ها به شما این امکان را می‌دهند که فوراً اطلاعاتی را که در کد QR رمزگذاری شده است دریافت کرده و در تلفن هوشمند خود نمایش دهید. این می‌تواند یک کارت ویزیت، شماره تلفن یا حتی لینک به محصول یا خدمات شرکت شما باشد. (Ross Kernez, Hpone)


بازاریابی موبایلی چگونه به رشد کسب و کار کمک می‌کند؟

همانطور که می دانید بیش از ۵۵ درصد فعالیت های آنلاین طریق دستگاه‌های تلفن همراه مانند، بازدید از وب سایت، فعالیت‌های ایمیل و خرید آنلاین در سیستم عامل های تجارت الکترونیکی تلفن همراه انجام می‌شود، زیرا استفاده از آن‌ها راحت‌تر است و مصرف کنندگان انتظار دارند که بهترین‎ها را از طریق سیستم عامل آنلاین داشته باشند.

سیستم های عامل آنلاین به شما این قابلیت را می دهد که به مجموعه بزرگ و گسترده ای از مشتریان دسترسی داشته باشید. بنابراین با توجه به افزایش آمار روز افزون استفاده از گوشی های تلفن همراه، تبلت ها و اینترنت موبایل مارکتینگ یه موضوع بسیار ضروری برای شکوفایی و رشد کسب و کار شما است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با تیم رسام پلاس تماس بگیرید، تا یک برنامه ریزی جامع و کامل در راستای راه اندازی تبلیغاتی موبایلی برایتان تدوین کنند.

پاسخ‌گوی سوالات شما هستیم

سوالات شما از طریق کارشناسان ما پاسخ داده خواهد شد.

مشاوره رایگان تلفنی